Architect woonboot

Een woonboot is een boot die speciaal gebouwd is om in te wonen, het heeft dus ook geen motor. Hij is qua beweging op het water helemaal afhankelijk van bijvoorbeeld een sleepboot. Een Woonboot wordt ook wel een woonark genoemd.

Als bureau hebben we al vele woonboten op onze naam staan. Er zijn niet veel architectenbureau die zich hierin gespecialiseerd hebben en daarom zijn we marktleider op deze nichemarkt. We hebben zo’n 31 woonarken gebouw en zijn met 3 arken in het ontwerpproces. Klanten komen veel bij ons omdat we zichtbaar ervaring hebben met het ontwerpen van woonboten, dat geeft ze een gerust gevoel.

Unieke woonvorm

We zien dat de woonvorm een toenemende populariteit heeft. Met de verdichtingsopgave, de stijgende zeespiegel en de hang naar flexibiliteit bieden woonboten de oplossing voor meerdere vraagstukken.

“Het leuke aan een woonboot bouwen is dat het vrijwel de enige manier is om een nieuwe vrijstaande woning te realiseren in de binnenstad.”

Ook is het leuk dat ‘ie vierzijdig georiënteerd is. Hierdoor heb je veel vrijheid in indeling. Wonen op het water betekent dat je dichter bij de elementen zit waardoor het weer een veel belangrijker aspect van het wonen kan zijn. Door het uitzicht en het vele invallende licht is elke dag weer anders.

“Woonbootbewoners zijn avontuurlijk”

Bewoners van woonarken zijn vaak avontuurlijke mensen en hierdoor mogen er dan ook vaak avontuurlijke oplossingen in de vormgeving worden toegepast. Dit maakt vooral voor ons als ontwerpers woonark-opdrachten heel erg leuk!

Het ontwerpen van een woonboot

Hoewel een woonboot heel simpel lijkt, is er specifieke kennis en de nodige ervaring vereist om het realiseren van uw droom waar te maken.
Er zijn op dit moment een beperkt aantal bouwers in Nederland die op een goede manier woonboten kunnen bouwen. Wij als woonboot-architect hebben ervaring met deze bouwers en weten hoe we met ze moeten communiceren, hoe de tekeningen aangeleverd moeten worden en hoe we een prijs kunnen maken.

Een woonark is een drijvend object dat door veel factoren wordt beïnvloed. Het bestaat uit een betonnen bak met daarop vaak een houten constructie. De betonnen bak moet altijd 40 cm boven het waterpeil liggen dit is al een van de factoren die bepaald wat je uiteindelijk kunt maken. Een andere factor is de techniek en installaties binnen een woonboot. het riool ligt 30 cm boven het water. Dit moet de woonboot binnenkomen die vaak gedeeltelijk onder het water ligt. Al deze factoren worden in samenspraak met de bouwer besproken en doorgelopen.

“Wat kan nou echt niet?“

Wat heel slecht kan is asymmetrisch bouwen. Omdat de ark op het water drijft, moet het geheel in balans zijn: het gewicht moet goed verdeeld zijn. Daarom zie je vaak dat woonboten in de kern nogal op een doos lijken. Het is de kunst als ontwerper om met de juiste middelen toch een spannende vorm en beleving te creëren zonder het evenwicht te verstoren.

“Beter geen patio en ook geen jacuzzi op het dak“

Wat ook niet goed gaat is het maken van een patio in een woonark. We zien soms dat mensen dit per se willen, maar we raden het sterk af. We voelen ons namelijk verantwoordelijk voor de mogelijke gevaren die dit met zich meebrengt. Met een patio haal je regenwater je betonbak in, dit water ligt onder het peil van het riool waardoor een pomp nodig hebt om het water weg te pompen. Wanneer de pomp het niet doet, wat bijvoorbeeld kan door blikseminslag, zijn dat juist vaak de moment waarom het noodweer is en dit kan echt je boot laten zinken!

Ook bij groene daken moet er goed opgelet worden. Als die zich namelijk bij regenval volzuigt, kan die ervoor zorgen dat de boot scheef gaat liggen. Een mogelijkheid is wel om het groene dak goed te verdelen over de boot zodat aan alle kanten het gewicht op dezelfde manier toeneemt.

“Woonboten zijn helemaal niet flexibel“

Zo flexibel als een woonboot is qua verplaatsing, zo niet flexibel is zijn woonboten qua indeling en uitbreiding. Alles wat je aan flexibiliteit wil moet je aan het begin al bedenken. Als je er bijvoorbeeld ooit misschien een verdieping op wil moet je daar rekening mee houden. Dit zorgt voor extra gewicht waar anders in de berekening geen rekening mee is gehouden.

“Waar moet je op letten met het ontwerpen van een woonboot?“

Licht is erg belangrijk, doordat de zon weerkaatst op het water en terugkaatst heb je een twee keer zo intensieve lichtinval dan op een andere locatie. Het is belangrijk dat er nagedacht wordt over de hoeveelheid van het licht dat binnenkomt en de manier waarop. Het is jammer om voor een mooie grote pui zonwering op te moeten hangen, dit belemmert het uitzicht. Er moet gekeken worden naar de juiste balans om de privacy en het uitzicht te behouden.

In bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht is privacy een groot punt van aandacht, omdat het water hier openbaar is en iedereen langs je woonboot kan varen. Je wil niet dat iedereen zomaar je huis binnen kan kijken als dit niet is gewenst.

Vergunningen

Bij woonboten komen verschillende vergunningen kijken. Één van de belangrijkste is de ligplaats. Hoewel een woonboot verplaatsbaar is, mag je hem niet zomaar verplaatsen. Een woonboot wordt door de gemeente namelijk wel beschouwd als een permanente woning. In het bestemmingsplan van de gemeente staat aangegeven waar er plek is voor woonboten en welke vergunning geldt. Er zijn twee belangrijke soorten vergunning:

  • Waterkavel = een in het bestemmingsplan aangegeven vlak, waar een woonark mag liggen;
  • Ligplaatsvergunning = recht om aan een bepaalde kade te liggen, niet aangegeven wat daar nog meer voor geldt.

De eerste tien jaar dat woonboten opkwamen was er nog geen regelgeving in het bouwbesluit, tegenwoordig is die wel vastgelegd. Dit betekent dat kennis van het bouwbesluit belangrijk is voor het ontwerpen van woonboten en dit maakt het weer meer specialistisch werk.

“Let op! Een woonark is een drijvend object en daarmee geen onroerend goed!“

Hoewel de gemeente een woonboot dus wel als permanente woning ziet, ziet de bank een woonboot niet als onroerend goed. Een woonboot is immers een drijvend object en is daarmee roerend goed. Dit kan problemen opleveren bij het krijgen van een lening. Heel veel hypotheken kunnen namelijk alleen maar op onroerend goed. Bij woonboten is de financierbaarheid dus een extra aandachtspunt. Gelukkig hebben we veel ervaring en kunnen we u ook financieel adviseren.

Kosten

De vierkante meterprijs van een woonboot is vergelijkbaar met die van een vrijstaande woning op een kavel in een uitbreidingswijk (zoals IJburg). Er zal altijd een kostenraming gemaakt worden bij aanvang van het ontwerpproces zodat u op de hoogte bent van wat we van plan zijn te maken en of dit haalbaar is met de financiering.

Veiligheid

Wonen op en bij het water is per definitie onveilig, dit kun je niet oplossen met een gebouw of goed ontwerp. Zelfs al doe je overal hekjes bij de stijgers en op de woningen dan heb je nog de kade waar geen hekken staan. Het blijft dus altijd opletten met kinderen, ouderen of mensen met een handicap. Wanneer je toch graag met jonge kinderen op een woonboot wil wonen is het raadzaam om ze altijd een zwemvest aan te doen wanneer er mogelijkheden zijn om in het water te vallen, zoals naast een groot raam. Daarnaast kunnen we samen met u veilige zones creëren die afsluitbaar zijn met een hekje waardoor je je kinderen enige tijd alleen kan laten.

Verplaatsbaarheid

Een woonboot is per definitie verplaatsbaar en moet dit dan ook blijven (regelgeving). Gemiddeld gezien moet een woonboot 100-150 km afleggen van de plek waar het gemaakt wordt tot de ligplaats. Zo zijn een aantal van onze ontwerpen van een botenbouwer uit Urk, over het IJsselmeer gegaan om in een Amsterdamse gracht aangemeerd te worden.

“Aansluiten gaat via het plug en play principe, binnen twee uur is je boot klaar voor gebruik.“

Om je boot in gebruik te nemen op zijn ligplaats heb je aanmeervoorzieningen nodig en een aansluiting met de kade. Water, electra, glasvezel, afvoer is allemaal aanwezig in een plaat waar je op aansluit en duurt vaak maar 2 uur!

Duurzame oplossing

Woonboten kunnen heel duurzaam gemaakt worden. Er wordt vaak gebouwd met hout en beton, de betonnen bak zou opnieuw gebruikt kunnen worden voor een nieuwe ark. De installatie wordt vaak gedaan met een warmtewisselaar op basis van water. Deze warmtewisselaar zit onder in de bak van de woonboot. Door dit te combineren met zonnepanelen ontstaat er een bijna energieneutrale woonboot.

Ook wordt er door het wonen op water minder ruimte op land ingenomen waardoor de verstedelijking verminderd kan worden. Dit is beter voor het klimaat en voor de natuur. Ook bij eventuele overstroming ben je veilig, de woonboot beweegt (bij een juiste berekening) mee met de waterspiegel.

Onderhoud

Wij hebben al ruim 19 jaar ervaring met het ontwerpen en opleveren van woonboten dit zorgt er voor dat we de juiste vragen weten te stellen en de problemen weten te omzeilen of aan te pakken.

“Onderhoud is lastig met woonboten, daarom nemen wij dit vraagstuk mee in ons ontwerp“

Onderhoud kan bij woonboten erg lastig en kostbaar zijn, je zit immers op het water. Vanaf het water onderhoud plegen of reparaties doen brengt extra complicaties met zich mee. Daarom is het heel erg belangrijk om hier in het ontwerp rekening mee te houden en te kiezen voor onderhoudsvrije oplossingen. Ervaring hebben met dit soort vragen is dan ook erg belangrijk bij het realiseren van een woonboot.

Waarom een woonboot bouwen met MTB Architecten?

We vinden het fantastisch om woonboten te ontwerpen en we hebben hier ook zoveel ervaring in, dat we met een gerust hart mensen kunnen helpen om hun droom te realiseren. Daarnaast creëren we mooie verblijfsruimten, die prettig aanvoelen en op verschillende manieren kunnen functioneren.

“Wij ontwerpen niet eerst een fancy buitenkant, maar beginnen met de plekken waar je het meest gaat zijn.“

Een fotogenieke boot is leuk voor op de website of voor de buren, maar het liefst geniet je elke dag van prachtige binnenruimtes met verschillende kwaliteiten. Uit ervaring hebben wij geleerd dat een goed functionerende en van binnenuit ontworpen woonboot het meeste plezier oplevert op de lange termijn!

Maak een eerste afspraak en deel je dromen en zorgen. De eerste afspraak is altijd vrijblijvend, schroom daarom niet voor een eerste gesprek op ons kantoor in Apeldoorn of in Amsterdam. Een goede klik met de architect is één van de belangrijkste voorwaarden voor een goed proces. Kom langs en kijk of die klik er is!

    FILTERS: